top of page

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen over mijn dienstverlening als extern vertrouwenspersoon. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met mij op.

Waar moet ik aan denken bij ongewenste omgangsvormen?

Bij ongewenste omgangsvormen kun je denken aan pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, agressie en geweld.

Wat zijn integriteitskwesties? 

Je kunt bij integriteitskwesties o.a. denken aan fraude, omkoping, corruptie of gebeurtenissen die negatieve gevolgen hebben voor het maatschappelijk belang. 

Is het aanstellen van een vertrouwenspersoon verplicht?

Nee, het is (nog) niet verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen. De arbowet verplicht werkgevers echter wel om maatregelen te nemen om de psychosociale arbeidsbelasting (PSA) te voorkomen of te beperken.   Op dit moment is er een wijziging van de Arbowet in behandeling bij de Tweede Kamer die voorschrijft dat je als werkgever toegang tot een vertrouwenspersoon moet regelen.

Wat is beter een intern of extern vertrouwenspersoon?

Steeds meer organisaties kiezen ervoor om zowel een interne als externe vertrouwenspersoon aan te stellen. Dit geeft de medewerker de optimale keuzemogelijkheid.

In hoeverre werk jij samen met de interne vertrouwenspersonen?

Bij de start van de samenwerking maak ik kennis met de interne vertrouwenspersonen. Interne vertrouwenspersonen kunnen mij als klankbord gebruiken als zij advies nodig hebben rondom een bepaalde casus. Daarnaast kan ik voor interne vertrouwenspersonen een basistraining verzorgen.

Hoe kunnen medewerkers contact opnemen met Two Ears?

Medewerkers kunnen mij bereiken via e-mail, Whatsapp of per telefoon. We maken dan een afspraak die zowel fysiek als digitaal kan plaatsvinden. Het contact met mij is vertrouwelijk.

Kunnen medewerkers vrijblijvend contact opnemen met Two Ears?

Ja, contact opnemen met mij als vertrouwenspersoon is vrijblijvend. Mocht de medewerker besluiten dat hij na het delen van zijn verhaal geen vervolgstappen wil nemen, dan is dat prima. De medewerker houdt de regie en ik ben er om de medewerker te ondersteunen.

Wat zijn de tarieven van Two Ears?

Tarieven zijn afhankelijk van de grootte van de organisatie en specifieke behoeftes. Mijn tarief bestaat uit twee componenten en licht ik graag toe in een persoonlijk gesprek. 

​

  1. Vast bedrag per jaar  
     

    • Bereikbaarheid voor medewerkers

    • Kort telefonisch overleg 

    • Kennismaken met organisatie 

    • Check op interne beleidsprocessen en documentatie

    • Jaarverslag 
       

  2. Uurtarief 
     

    • Opvangen en begeleiden van medewerkers

    • Aanvullende diensten (bijvoorbeeld: geven van voorlichting,
      basistraining voor interne vertrouwenspersonen) 

Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met mij op.

bottom of page